2024-03-19

Nagykovácsi bányász múltja és az Ördöglyuk barlang

Nagykovácsi csillék

Táv autóval megközelítve: 4km szintemelkedés: 90m

Táv gyalogosan megközelítve: 8,5km szintemelkedés: 200m

Családi séta track útvonalának letöltése (gpx formátum).

Egy újabb kellemes családi séta, ahol a kisebbeknek most is akad folyamatosan látnivaló, felfedezés, keskeny kanyargó erdei ösvényeken gyaloglás, erdőbe merészkedés a szokásos széles kijárt turistaútak helyett. Van benne némi sziklás terepen haladás is és egy kőfejtő érintése, ezeken a helyeken kell kicsit jobban odafigyelni az aprónépre. Ezen a sétán egészen biztosan maradandó élményekkel gyarapodnak kicsik is, nagyok is. Távcsövet feltétlenül vigyetek!

A kezdőpont megközelítéséhez két lehetőséget ajánlok. Autóval is meg lehet közelíteni a helyszínt, van egy nagyméretű murvás terület a parkoláshoz a Fenyveskert Büfé előtt, ezt Nagykovácsiban a Kút utca végén a Zsíroshegyi köz kereszteződésében találjátok meg.

A parkolás ingyenes és ez egy nagy terület, nem fogja zavarni az itt lakókat a parkoló autótok.

A másik lehetőség azoknak szól akik tömegközlekedéssel érkeznek, a 63-as busszal Hűvösvölgyből. Amennyiben tömegközlekedéssel érkeztek, akkor máris duplájára nő a táv és a szintemelkedés. Ebben az esetben az utolsó előtti megállóban a Polgármesteri Hivatalnál kell leszállni. Innen balra kell elindulni a zöld sáv jelzésen az Antónia utcán. Viszont ha valaki nem látta még a busz végállomásán a Tisza István teret szerintem érdemes végig utazni a teljes vonalon és megnézni a Nagyboldogasszony Plébániatemplomot, mert onnan is vissza lehet sétálni a község főutcáján, a Kossuth Lajos utcán. A gyalogos megközelítésnek a dupla táv és szintért cserébe van egy meglepetése is.

Gyalogosan indulva az Antónia utca végén a Temetőhöz érünk. Innen balra majd jobbra fordulva a Bánya utcán pár száz méter után elhagyjuk a Temetőt. Lassan elindulunk felfelé, továbbra is a zöld sáv jelzést követve. Egyre meredekebb úton sétálunk felfelé, amikor egyenesebbé válik az út meg is érkeztünk a gyalogosoknak kiegészítésként említett vagy a dupla táv és szintért cserébe jutalomként járó Kálváriához, kinek-kinek a szájíze szerint. Ezen a területen a helyreállított Kálvária Kápolnát is megnézhetjük.

Az út mellett van egy kék ivókút is, jólesik egy kis frissítés az emelkedő után.

Érdemes körbe nézni, mert Nagykovácsi medencéje fekszik előttünk. Szemben velünk a Vörös-pocsolyás hát gerincében gyönyörködhetünk.

Kis pihenő és nézelődés után menjünk tovább a zöld sáv jelzést követve, lassan felérünk a hegyre, az út is laposabbá válik. Az erdőt elérve kissé balra a Zsíroshegyi utat követve megérkezünk mi is az autóval érkezők kiindulási pontjához a Fenyveskert Büféhez.

Most már itt vagyunk akár autóval, akár gyalog érkeztünk. Az első látnivaló rögtön a parkolóból indul, a sorompó után megnézhetjük kötélszállító pálya emlékoszlopait.

Ide a hegy tetejére homokot szállítottak fel a szénbányászathoz, a Jóreménység altáró járatait tömedékelték ezzel a homokkal. Kicsit furcsa, hogy a pilisszentiváni homokbányákból csillesorokon juttatták fel a homokot, de ahogy besétálunk az utolsó oszlophoz érdemes a talajt is megnézni, mert itt tényleg van kiszóródott homok. Sajnos a kilátást már több nagyra nőtt fenyőfa szűkíti, de így is le tudunk tekinteni.

Innen utunk folytatásához vissza kell mennünk a parkolóba, majd balra fordulva kövessük a zöld sáv jelzést. Egy sorompónál betérünk az erdőbe és hamarosan elérjük a Zsíroshegyi Turistaház romját, amit kiszabadítottak az erdő fogságából.

Következik az első olyan hely melyen szükségünk lesz távcsőre is. A rom bal oldalán a kék háromszög jelzést követve, a fenyvesek között elérjük a Zsíros-hegyi kilátópontot. Előttünk terül el a Pilis-tető, Dobogókő, a Kevélyek, szépen átlátni az egész területet. Érdemes egy rövid időre letáborozni mert nagyon szép helyre érkeztünk.

Piknikezés és gyönyörködés után induljunk el vissza a Turistaház felé. A le és felmenet után balra fordul az ösvény. Mielőtt a következő kanyarban jobbra fordulnánk egy jelzetlen erdei ösvényen forduljunk be balra a Zsíros-hegy gerincére. Ide-oda tekergő úton fogunk kiérni az Zsíros-hegyi Emlékműhöz.

Folytassuk utunkat az Emlékmű bal oldalán, az ösvény levezet minket egy dózer úthoz és egy sík területre ahol fenyőfák állnak.

A fenyves mellett vannak tűzrakó helyek ha szeretnétek esetleg sütőgetni is, azért arról győződjetek meg, hogy amikor mentek van-e tűzgyújtási tilalom, sajnos idén nagy a szárazság.

Innen továbbra is a leginkább kitaposott erdei ösvényen haladjunk tovább, fel-le fogunk menni, át kell mászni kidőlt fákon is.

Akkor vagyunk jó helyen ha tőlünk balra a fák között kinézve folyamatosan látjuk Solymár házait. Előbb utóbb elérünk egy olyan részre ahol a bal oldalunkon előbukkannak a sziklák. Itt balra lefelé hagyjuk el az ösvényt és leérünk a sziklaszirt alá, megérkeztünk a Solymári-ördöglyuk barlang Pipa nevű bejáratához.

Be is tudtok kukkantani a nyíláson.

A barlang bejáratától vissza kell másznunk az ösvényre, majd ismét balra tartva pár száz méter után elérjük a kőfejtő szélén a barlang korlátokkal is védett Főbejáratát.

A korlát mellett van egy információs tábla is a barlanggal kapcsolatban. Ez a barlang nagyon kedves nekem, mert ez volt az első barlangtúrám helyszíne. A Solymári Ördöglyuk barlangban kezdtem el barlangász pályafutásomat 1992-93-ban.

Érdemes letekinteni a kőfejtőbe is. Szemben velünk újra a Kevélyek láthatóak.

Elértük a túra második célját, innen indulunk el visszafelé, most már a zöld Ω (barlang) jelzésen. Ha szeretnénk még egy kicsit kinézni, akkor a kőfejő szélén a fa korlátokat követve át tudunk menni a kőfejtő másik oldalára is ahonnan elsősorban a Pilis felé tudunk körbenézni. A zöld Ω jelzés elvezet a zöld sáv jelzéshez ahol jobbra kell fordulnunk.

Most egy rövid de komolyabb emelkedő vár ránk, ezen az úton fogunk visszamászni a Turistaház romig, amit a sorompó után érünk el. Visszaértünk, körbesétáltunk.

Továbbra is a zöld sáv jelzést követve fogunk visszaérni a parkolóba a kocsinkhoz, vagy ha gyalog jöttünk, akkor folytatva utunkat immár lefelé a Bánya utcán a Temetőhöz, majd a következő utcán a Kossuth Lajos utcához ahonnan a 63-as busz hazavisz minket.

Remélem jól éreztétek magatokat ezen a családi sétán is. A következő részben nagyon érdekes helyekre viszek el titeket!

Kellemes pihenést!

Ui.: Ha tetszik a beszámoló kérlek tedd meg, hogy minősíted, mert hozzásegít az olvasói élmény fejlődéséhez. Köszönöm.