2024-03-19

Anna vadászház

Táv: 9,6km

Szintemelkedés: 210m

Családi séta track útvonalának letöltése (gpx formátum).

A mostani útvonalam, egy könnyű, kifejezetten törpékkel kiegészített családokra méretezett útvonalról szól. Erre az útra is vigyetek távcsövet és készüljetek fűbe leheveredős piknikre is. Minden a Blogomra kikerült családi sétás útvonalam tartalmaz olyan helyeket is, ahonnan körbe tudunk nézni, így próbálja teljessé tenni az élményt. Ezen az útvonalon a szokásosnál több kilátópontot, érdekes helyet érintünk. Letérve a jelzett turistautakról különleges és ritkán felkeresett helyekre is elviszlek titeket. Lesz benne kis ösvényeken sétálás libasorban és egy kisebb tó is ahova az erdei vadak inni járnak.

A mai séta kiindulópontja is szintén Nagykovácsi, szintén a Tisza István tér. Aki először jár itt vagy nem a sorozatomat járja végig csak a számára tetsző útvonalat, annak feltétlen ajánlom a Nagyboldogasszony Plébánia Templomot is megnézni kertjében a 240 éves odvas hársfával, melynek közel 5,5 méter a körkerülete. A többieknek már ajánlottam, persze érdemes minden alkalommal megnézni, mindig más arcát mutatja.

A mai sétánkat az előző részekből megismert Kossuth Lajos utcán visszafelé elindulva a zöld sáv jelzést követve kezdjük el. Ehhez át kell sétálnunk a Templom előtti parkon, ahol megnézhetjük a Világháborús Emlékművet is.

Lassan kiérünk a községből és a Kőkeresztnél balra fordulva folytatjuk utunkat.

A kis híd után a jelzés kissé jobbra a mező szélén vezet egyenesen a hegygerinc felé. A házak után egy dózerútra érünk, sétáljunk tovább egyenesen. A sorompót kikerülve érünk el a Pásztor-kereszthez. Innen továbbra is egyenesen megyünk, lassan de kényelmesen haladunk felfelé végül elérjük az erdőt, ahol az út élesen jobbra kanyarodik. Nekünk egyenesen előre a fák között kell elindulnunk felfelé. Ez az első emelkedő. Felérve ismét visszatérünk az elhagyott dózer útra, továbbra is a zöld sáv jelzést kövessük, egyenesen. A kereszteződésben jobb oldalon találjuk meg a Képes-fát.

Innen utunk kényelmessé válik, túl vagyunk a mai nap legnagyobb emelkedőjén. Lassan elkezdünk leereszkedni egy horhosban és végül megérkezünk a túra egyik céljához az Anna Vadászházhoz.

Ez egy nagy terület padokkal, asztalokkal. Megnézhetjük Rácz Antal erdőmérnök és Csergezán Pál festőművész hatalmas Emlékköveit is.

Piknikezni vagy itt az asztaloknál tudunk, vagy ha inkább a nyugalomra vágyva egy eldugott réten szeretnénk leheveredni akkor még egy kicsit tovább kell sétálnunk. Az útvonalam a képen látható Vadászház jobb oldalától jelzetlen úton vezet tovább. Elhagyjuk a turistautakat és a dózerúton egy kisebb balos kanyar után már látjuk a szántót. Megérkezünk a vadvédelmi kerítéssel körbevett szántóhoz. Ha szembe állunk vele, akkor balra induljunk el a kerítés mellett. Ne ijedjünk meg nem lesz út csak egy kis ösvény vezet a kerítés mellett. Most fogunk libasorban haladni és ezen a kis ösvényen fogjuk elérni az erdősáv előtt vezető szekérutat. Közben nézzünk körbe mert láthatjuk a hegygerincet és a Csergezán Pál kilátót is.

Az erdőben a szekérutat elérve forduljunk balra. Pár száz méter séta után meg is érkeztünk az első meglepetésemhez, egy kis tóhoz, amely a vadak itatójaként szolgál. Ha lemegyünk a partjára láthatjuk a puha agyagban a vadak nyomait. Gyerekekkel is érdemes megnézni. Szarvas, őz, vaddisznó és kistestű állatok nyomait is felfedezhetjük a puha agyagban.

A tó után folytassuk utunkat a következő kereszteződésig és ismét balra már az útról is látunk egy hatalmas rétet, melynek a közepén van egy vadetető sótömbökkel. A rét szélén vannak vadlesek is, ezekbe is érdemes felmászni. Itt tudunk lepihenni a fűben bárhol, erről a rétről írtam a Vadászházhoz megérkezve. Nagyon szép a kilátás, nagyon kevesen járnak ide, nagy eséllyel teljesen egyedül lehetünk, mert ide nem vezet jelölt turistaút.

Piknik, játszás, nézelődés után továbbra is az eredeti irányban, a rétről az útra visszatérve, balra menjünk tovább. Kisebb emelkedőt követően egy kereszteződésbe érünk. Ha jobbra fordulunk 100 méter után találjuk meg a Fehér-kopjafát, amely az erdész végzettségű Fehér család, apa és fia emlékfája.

Utunk folytatásához vissza kell térnünk a kereszteződésbe és jobbra lefelé kell elindulnunk. Lesz egy nagy jellegfa az út bal oldalán amit én Csúzlifának hívok, mert tényleg egy óriás csúzlira emlékeztet.

A fa után egy kis ösvényen jobbra a fiatalos erdőbe kell letérnünk. Néhány lépés után megérkezünk a Sisakvirág tanösvény 2. állomásához, amelyet felismerhetnek akik egy másik útvonalamat is bejárták.

Innen balra lefelé az erdősáv mellett folytassuk sétánkat. Egyébként ha kicsit balra letérünk az útról szintén egy nagyobb rétre érünk ahonnan megint szépen körbe lehet nézni és leheveredésre is ideális ez a terület is. Az út jobbra elindul az erdőben, egy kis dombra fogunk felmászni. Megérkezünk a mai sétánk következő kilátópontjához. Régebben voltak itt padok is, most már sajnos csak a csonkjaik vannak meg.

Erről a pontról is látható a Kutya-hegy Nagy-Szénás vonulata. Leereszkedve a tisztásra balra folytassuk utunkat. A tündérek lakta Homok-hegyet kerülve érünk vissza a zöld sáv jelzéshez, a sorompóhoz. A zöld sávon érünk vissza Nagykovácsi szélén a Kőkereszthez és jobbra fordulva a Kossuth Lajos utcán a Templomhoz.

Remélem megérte ezt a kört is végigsétálni, legközelebb a Meszes-hegy Zajnát-tető körtúra következik, szintén a Tisza István főtérről elindulva. Ez már egy hosszabb útvonal lesz komolyabb felmászásokkal is, egész napos programmal.

Ui.: Ha tetszik a beszámoló kérlek tedd meg, hogy minősíted, mert hozzásegít az olvasói élmény fejlődéséhez. Köszönöm.