2024-09-12

Téli túra 500 teljesítménytúra – Évadzárás a Budai-hegységben

Árpád-pihenő

Táv: 15,5km

Szintemelkedés: 539m

Karácsony előtt kellett még egy utolsó séta, hogy lezárhassam a tavalyi évem. Megbeszéltem a feleségemmel, hogy a két ünnep között nem lesz több túra, családdal leszek, csak családi programokat szervezhetek, ünnepi hangulatba kerülünk, lelazulunk.

A TTT túranaptárban találtam meg a Területi Honvédelmi Klub teljesítménytúráját a Téli túra 500-at, melyet első alkalommal rendeztek meg. Egyébként a Klub rengeteg túrát szervez egy évben, ajánlom a teljes túranaptárukat átnézni, mert mindenki találhat számára érdekes útvonalú teljesítménytúrát. Az ország nagy részét lefedik a túráik, számtalan kupát adó kiírásuk is van és főleg rövidebb távokkal találkozhatunk náluk, vagyis ideálisak bemelegítéshez, teljesítménytúrákkal ismerkedéshez. Orbán Imre áll a szervezet mögött akinek a túrázás szintén a vérében van. Ebből kifolyólag ő is élményt akar átadni éppen ezért az általa szervezett túrákon a nevezési díj is többnyire jelképes általában 1.000Ft körül mozog, amelyért sok esetben jelvényt kapunk kitűző helyett.

Visszatérve a Téli túrára ez nem egy körtúra. Hűvösvölgyből a Rozália Téglagyárig vezetett el az útvonal, végig a kék sáv jelzésen. A kiírás alapján kötelezően elő is kellett nevezni, meg is tettem és december 22-én reggel fél kilencre a rajtba mentem. Napsütéses, de csípős hideg volt reggel.

A rajtban kaptam egy lapot ami szintén sajtpapír kategória nálam, de jelen esetben a legfontosabb része a térkép jól használható másolat volt, az útvonal is egyértelműen követhető volt a térkép segítségével. Ellenőrző pontok nem voltak, helyette az útvonalon pecsételéses feladatokat kellett teljesíteni és a feltett kérdésekre válaszolni.

El is indultam Hűvösvölgyből a kék sáv jelzésen a Vitorlázórepülőtér felé. Ez egy nagyon széles erdei út, amely folyamatosan emelkedik a repülőtér felé.

Elérve ezt a nagy mezőt, jobbra folytatódott utam. Érdemes figyelni az út melletti részt is, mert régi faragott mészkő határkövek mellett haladunk. A határköveket közelebbről is érdemes megvizsgálni, mert az egyik oldalán Budapest, másik oldalán a határos település nevét olvashatjuk el rajtuk. Nem csak itt hanem sok más helyen is találkozhatunk határkövekkel a Budai-hegységben.

Az első feladat a Vadaskerti Emlékmű oldalán volt, egy kérdésre kellett válaszolni.

Innen tovább indultam a Határ-nyereg érintésével a következő EP (ellenőrző pont) felé. A nyereg után kb. 600 métert követően értem el az Oroszlán-sziklához az út jobb oldalán. Sajnos innen kilátásban már nem tudtam gyönyörködni, mert magasra nőttek a fák. Egy kényelmes emelkedőn folyamatosan felfelé haladtam. Végül megérkeztem a Látó-hegyet balról megkerülve az Árpád-pihenőhöz. Gyerekkoromban nagyon sokat voltam itt fent is, akkoriban még nem voltak házak a pihenő alatt, ma már sajnos teljesen felértek a pihenő alá. A következő feladatom a pihenővel kapcsolatos volt, egy újabb kérdésre kellett válaszolnom.

A következő szakaszon továbbra is a kék sávot követve le kellett ereszkednem Fenyőgyöngyére. Jeges, csúszós volt az út, oda kellett figyelnem. Újabb megválaszolandó kérdés amely a Vendéglő nyitva tartására vonatkozott.

Ismét emelkedő következett, a kék sáv felvezet a Hármashatár-hegyre, ahol a feladatom az volt, hogy az OKT (Országos Kék Túra) bélyegzőjével igazoljak egyet a lapomon.

Pecsételés után továbbra is kicsit felfelé kellett mennem. Ez már az a rész ahova gyerekként sosem juthattam el mert ez egy katonai terület volt. A légvédelmi rendszerek lokátorállomása volt itt. Most már nincs semmi sem, az egyik betontalapzatra építették meg a Guckler Károly kilátót.

Ide is nagyon sokan járnak fel, mert a kilátó alatt meg lehet állni kocsival és onnan csak pár lépés ide felsétálni.

A kilátó után az út bevezetett a régi laktanya területére, ahol most éttermeket, pihenőházakat találunk. Ezek között a házak között érjük el újra az erdőt és Rotter Lajos mellszobrát. Rotter Lajos a magyar és a nemzetközi vitorlázórepülés kimagasló egyénisége volt, aki mellesleg repülőgéptervező mérnök volt civilben.

Folytattam utamat és hamarosan megint egy említésre méltó helyre értem, igaz, hogy ehhez kicsit le kell térni balra a kékről. A közelben van a HA-ANL repülőgép balesetének emlékműve. 38 éve itt zuhant le egy An-2-es típusú (Ancsa) repülőgép sportrepülőkkel a fedélzetén. Sajnos az alacsony felhőzet miatt a hegynek ütközött és senki sem élte túl a katasztrófát. Tudomásom szerint ezen a gépen repült volna Besenyei Péter is, szerencsére nem fért fel a gépre, így tehetsége teljes mértékben kibontakozhatott. Az emlékmű közelében van még egy kilátó pont is a Vitorlázórepülő-tér irányába.

Az emlékmű után visszatértem az eredeti útvonalra és egy le-föl mászás után megérkeztem a Vihar-hegyre ahonnan meredek úton ereszkedtem le a Virágos-nyeregbe. Ismét az OKT bélyegzés megszerzése volt a feladatom.

Pecsételés után a Csúcs-hegy oldalában kényelmes szintes erdei úton sétáltam át a Csúcs-hegyi nyeregbe. A nyeregből ahogy elindulunk jobbra lefelé a bal oldalon szintén régi határköveket láthatunk.

A mai túrám következő feladata a Csúcs-hegyi Menedékház és a Budapesti Turista Egyesület hősi halottjainak emléktáblájához kötődött, egy kérdésre kellett válaszolnom.

Utána visszatértem a kék sávra és egy vargabetűvel leértem a téglagyár mellé. A sínek előtt volt az utolsó pecsételéses feladatom, szintén OKT bélyegzést kellett szereznem. Innen pedig eddigi teljesítménytúrázós életem legrövidebb következő pontja következett mert 66 méter után a sínek másik oldalán elértem a célt.

A célban kaptam egy oklevelet és egy nagyon szép jelvényt, ezért mindenképpen megérte eljönni.

Nekem Nagykovácsiban van az otthonom és nem akartam körbe utazni fél Budapestet, ezért gyalog mentem vissza Hűvösvölgybe a Csúcs-hegyi nyergen keresztül a Gercse és a Vitorlázórepülő-tér érintésével. Ez még plusz 6,5km-t és közel 300m szintemelkedést jelentett.

Összefoglalva:

Ez a teljesítménytúra ugyan csak 15km hosszú, de a szintemelkedés jelentős, több mint 500m. A táv helyett a nagyobb szintemelkedés jelenti a kihívást. Az útvonalat könnyű követni, a kék sávon kell végigmenni. Néhány érdekességet is meg tudunk nézni és több helyen is érintünk kilátó pontokat ahonnan körbe tudunk nézni. Különösen érdekessé teszi az útvonalat a téli időben történt rendezés. Most ugyan most nem volt hó, de ha hóban kell végig menni akkor ez az út már érdekesebb és izgalmasabb kihívás.

Ettől függetlenül ez egy nagyon jó útvonal ismerkedéshez és bemelegítéshez is.

Dikran

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük