2024-03-29

Séta a Budai-hegység széléhez, a nyugati csúcsaihoz – Zajnát tető és a Meszes-hegy körpanorámái

Meszes-hegy kereszt

Táv: 16,2km

Szintemelkedés: 535m

A mai sétánkat is Nagykovácsiból a Tisza István térről kezdjük el. Ezen az útvonalon a Budai-hegység szélén a nyugati hegycsúcsokat látogatjuk meg. Érintünk csodálatos kilátópontokat, dolomit gyepeket vadvirágokkal, ahol jókat lehet piknikezni. Tudjátok mint minden Nagykovácsiból induló sétámra erre az útra is kell távcsövet vinni, ha van akkor vigyétek magatokkal ma is.

Ez az útvonal már komolyabb emelkedővel és hosszabb távval is jár, bejárása kényelmesen 5-7 órát is igénybe vesz, ezért egész napos programmal készüljetek több ételre és italra is szükség lesz, de azt hiszem mindenképpen megéri. Járjátok be ti is a nyugati csúcsokat Nagykovácsiból kiindulva.

Induljunk is el, lassan már ismerős helyen járnak azok akik a Nagykovácsiból kiinduló sétáimat végig járják. Akik még nem azoknak most is ajánlom a Nagyboldogasszony Plébánia Templomot és a kertjében a több száz éves hársfákat is megnézni.

Nekünk megint a Kossuth Lajos utcán kell elindulnunk a Templom előtti főtéren átsétálva ahol a Világháborús Emlékművet is meg tudjátok nézni, ma a sárga sáv jelzést követve.

Hamarosan elérjük a község szélén a kőkeresztet ahonnan továbbra is a sárga sáv jelzést követjük egyenesen. Elhagyjuk a lovas karámokat és a széles dózerúton amely a Fehér-út nevet viseli lassan emelkedve elérjük az erdő szélén a sorompót.

Nem térünk le az útról továbbra is enyhe emelkedőn de felfelé haladunk. Ismerős helyhez érkezünk itt van a forgókapu. Nem megyünk át a kapun sem, továbbra is egyenesen haladjunk tovább. Balra elindul a sárga kereszt jelzés. Ne térjünk le, egyenesen menjünk tovább. A sárga sáv jelzésen haladva kezdenek a fák is ritkulni, megérkezünk az első kilátóponthoz. Jó helyen vagyunk ha a Tájékoztató Táblához értünk. Érdemes ezt is elolvasni mert a gyepterületekről kapunk egy kis információt. A tábla után tartsunk kicsit balra a gerincre, mert a fák mellett van egy Határkő is és egy szép nagy dolomit gyep.

A gyepen a kijárt kis ösvényen érdemes előresétálva picit letérni és a távcsövet elővéve kukucskálni.

Ez az első ideális piknikező hely, tele van a környék vadvirágokkal.

Erről a kilátópontról is láthatjuk a másik gerincet ahova utunk során még fel kell másznunk.

A pihenő után térjünk vissza a sárga sáv jelzésre és induljunk el lefelé, nyugat felé haladva. Először a gerincen haladunk, fokozatosan elkezdünk lefelé menni. Fák közé érünk és körülbelül 2km séta után egy kisebb tisztáson a bal oldalunkon felhalmozott rönköket érintünk, a sárga sávról itt kell majd letérnünk.

Az út kezd élesen balra kanyarodni és a következő fényképen is látható kissé jobbra tartó ösvényen folytassuk sétánkat. A rönkök nem jelentenek biztos pontot, mert az erdészet lehet, hogy elszállítja idővel ezeket. Inkább a lenti képen látható kereszteződést keressük.

Fiatal és öreg erdő határán sétálunk fokozatosan felfelé. Pár száz méter után érünk fel a mai túra egyik legfőbb céljához a Budai-hegység egyik utolsó nyugati bércére. Körpanorámában gyönyörködhetünk, ez a csúcs a Zajnát-tető és egyben a következő ideális pihenőhely. Ezen a dolomit csúcson mi is el szoktunk tölteni hosszabb időt. Távcsöveket elő, minden közeli hegyet meg tudunk nézni, Pilis, Gerecse, Vértes. A Pilistető erről a csúcsról a legszebb, ideális szögből lehet végigtekinteni rajta.

A pihenő után vissza kell sétálnunk sárga sáv jelzéshez és jobbra tovább lefelé kell folytatnunk utunkat. Lassan leérünk, az út hosszú szakaszon horhosban halad.

Ezen a részen ha jobban megnézzük az út melletti részeket rengeteg vadcsapással találkozunk, sok helyen széles ösvényt tapostak ki a vadak. Mi is láttunk a fák között őzt ahogy villámgyorsan szaladt felfelé a meredek hegyoldalban.

Az egyenessé váló erdei úton megérkezünk a dózerúthoz ahol egy Természetvédelmi Terület Táblát is találunk.

Elbúcsúzunk a sárga sáv jelzéstől, elértünk Nagykovácsiból a legtávolabbi célunkhoz, innen már elindulunk visszafelé. Nekünk balra a széles úton kell tovább mennünk, amely egy kijelölt kerékpár út is egyben. Ezen a zúzalékköves dózer úton megyünk nagyjából 500 métert és egy nagyobb Y kereszteződéshez érünk, ahol az út derékszögben balra fordul. A balra forduló úton kb. 20-30 métert sétálunk és letérünk az erdőbe jobbra egy kis ösvényre. A fényképen az ösvényt látjátok az útról, erre kell elindulnunk.

Most következik a túra legnehezebb szakasza, mert vissza kell másznunk a Zajnát-tetőről is látott gerincre. Fokozatosan haladunk felfelé, először fák között, majd közülük kiérve egy meredek dolomit hegyoldalon kell felmásznunk.

Sokan járnak erre ennek ellenére nincs széles út, folyamatosan haladjunk felfelé, sok helyen olyan az út mintha lépcsőn mennénk felfelé, nem könnyű a terep, meredek, rövid távon 150 méter szintemelkedést kell leküzdenünk. Ezen az emelkedőn biztosan lihegni is fogunk, de a fáradozásaink jutalma egy újabb csodálatos panoráma lesz.

Végül megérkezünk a kereszthez ahonnan teljes a panoráma. Láthatjuk a másik gerincet is amin a Zajnát-tetőre mentünk a kilátópontokkal és a murva bányával. Azt hiszem megint egy csodálatos helyre értünk. Meszes-hegy tetején van egy hatalmas dolomit gyep is rengeteg különleges és sok esetben védett vadvirággal.

Ide viszonylag sokan járnak fel. Kedvelt hely nem csak Nagykovácsiból, hanem Budajenő, Zsámbék és Tinnye felől is. A nagy terület miatt mindenki kényelmesen le tud táborozni, nyugiban lehet lenni. Nekem ez az egyik kedvenc helyem a Budai-hegységben.

A mai napon már nincs több nagyon meredek emelkedő. Ez a dolomit gyep volt a mai túránk második célja, innen fogunk visszasétálni Nagykovácsiba. Ha már el tudunk indulni akkor a gerincen a széles és kényelmesen járható szekérúton induljunk el.

Az erdőt elérve a széles utat kövessük, jelzések nem lesznek az út kissé balra tart. Fokozatosan de lassan emelkedünk felfelé mert vissza kell mászni a Kutya-hegy oldalához. Mindig a jobban kijárt úton menjünk nem kell lemenni a gerincről. Végül megérkezünk a széles zúzalékköves dózerúthoz, amely balról tart egyenesen felfelé.

Nekünk is egyenesen felfelé kell mennünk. Érintünk az út mellett egy fekete fenyőfákból álló fenyvest is. A fenyvest követően érünk vissza a mai sétánk elején megismert sárga sáv jelzéshez az első kilátópontunkhoz és a gyepekről szóló információs táblához.

Most már tényleg visszamásztunk és a mai napra szánt szintemelkedést tejesen leküzdöttünk. Ezen a széles dózerúton indulunk el visszafelé.

Hamarosan elérjük a sárga kereszt jelzést, a forgókaput, utána a sorompót. A hosszú egyenes Fehér úton most már lefelé sétálva a pacikhoz is.

Innen már biztos vagyok benne, hogy ismerős lesz az út. Jobb oldalon itt van a Kőkereszt, majd a Kovács cukrászda és fagyizó, végül újra a Templom és a Főtér.

A mai séta már komolyabb szintemelkedéseket is tartogatott. Remélem tetszettek a Budai-hegység nyugati részének csúcsai a különleges kilátópontokkal, ahonnan jó időben a Gerecséig is elláthattunk. A Meszes-hegyre felvezető meredek út egyébként a Siratófal nevet is megkapta, talán már sejtitek miért.

Ez az útvonal egész napos programot jelentett. Kellemes pihenést! A mai napon szerintem elfáradtatok, ha családdal mentetek talán a gyerekek is és este remélhetőleg gyorsan elalszanak.

A következő részben megnézünk egy erdei pihenőt és egy vadetetőt végül visszafelé felkeressük az Ördög árok forrását is.

Ui.: Ha tetszik a beszámoló kérlek tedd meg, hogy minősíted, mert hozzásegít az olvasói élmény fejlődéséhez. Köszönöm.